Performance administrative contracts with success fee clause: possibilities and limits in the light of Law 8.666/1993
Performance administrative contracts with success fee clause: possibilities and limits in the light of Law 8.666/1993
DOI:
https://doi.org/10.48143/rdai/12.gbKeywords:
Contratos administrativos, Desempenho, Taxa de sucesso, Success fee, PerformanceAbstract
This legal opinion addresses the legality of administrative contracts celebrated under the Brazilian Administrative Law in which the remuneration is conditioned on the success of the hired party. The Court of Auditors of the State of Rio de Janeiro (“TCE/RJ”) case law, which, theoretically, would indicate the impossibility of variable remuneration. Favorable opinion regarding said contractual model, within specific conditions. Compatibility of the ad exitum remuneration with the Brazilian general bidding procedures law systematic. Compatible practice with contractual standards adopted by the Federal Government and different States. Federal Audit Court (“TCU”) case law, which recognizes the validity of the model. Fulfillment of the principle of administrative efficiency (Article 37, caput of the Constitution) and of the results-oriented Public Administration policy. The need for the Public Administration to observe and adopt cautions. The mandatory provision establishing the total contract value in case all of the stipulated objectives are accomplished, in accordance with Sections III and IV of Article 55 of Law 8.666/1993 and Article 16 of Complementary Law 101/2000 (Fiscal Responsibility Law). Mandatory evaluation of the contracting types in which said variable remuneration model would be admissible and beneficial to the Government so that the private party's additional gain would be compatible and proportional to the benefit earned by the Public Administration. Proposition regarding the development of studies for the issue of normative rulings and the subsequent development of administrative contracts standard drafts.
References
ZYMLER, Benjamin; DIOS, Laureano Canabarro. Regime diferenciado de contratação: RDC. 3. ed. Belo Horizonte: Fórum, 2014.
JUSTEN FILHO, Marçal. Comentários à Lei de Licitações e Contratos Administrativos. 17. ed. São Paulo: Ed. RT, 2016. p. 1.087. Grifos nossos.
SCHWIND, Rafael Wallbach. Remuneração variável e contrato de eficiência no regime diferenciado de contratações públicas (Lei n. 12.462/11). In: JUSTEN FILHO, Marçal; PREREIRA, César Guimarães (Coord.). O regime diferenciado de contratações públicas (RDC): comentários à Lei n. 12.462 e ao Decreto n. 7.581. Belo Horizonte: Fórum, 2012.
COSTA, M. O novo regime jurídico dos contratos das empresas estatais concessionárias regidas pela Lei Federal 13.303/2016. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 135-150, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.adgl
CRUZ, T. Os termos de recebimento de obra pública como direito da empresa construtora nos contratos administrativos brasileiros. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 151-179, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.ttc
COSTA, M. O novo regime jurídico dos contratos das empresas estatais concessionárias regidas pela Lei Federal 13.303/2016. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 135-150, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.adgl
CRUZ, T. Os termos de recebimento de obra pública como direito da empresa construtora nos contratos administrativos brasileiros. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 151-179, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.ttc
CUÉTARA, J.; GONZÁLEZ, F. Comportamiento exigible a una sociedad 100% pública en la gestión de sus contratos sometidos al derecho privado. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 2, n. 4, p. 245-272, jan./mar. 2018. https://doi.org/10.48143/rdai/04.jmc
CUÉTARA, J.; GONZÁLEZ, F. Comportamiento exigible a una sociedad 100% pública en la gestión de sus contratos sometidos al derecho privado. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 2, n. 4, p. 245-272, jan./mar. 2018. https://doi.org/10.48143/rdai/04.jmc
GUIRIDLIAN LAROSA, J. La reciente ley regulatoria del contrato de participación público privada en argentina. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 183-236, out./dez. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.jdgl
GUTIÉRREZ, A. A.; ZUNINO, P. Regímen de modificación al contrato de participación público- -privada (PPP) en Uruguay. RDAI | Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 3, n. 8, p. 219-265, jan./mar. 2019. https://doi.org/10.48143/rdai/08.aaag
MARGRAF, A.; OYAMADA, W. A problemática envolvendo as questões de mérito administrativo e o Poder Judiciário: uma análise do Recurso Especial 1.438-704/SE. RDAI | Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 3, n. 8, p. 283-290, jan./mar. 2020. https://doi.org/10.48143/rdai/08.afm
MARQUES NETO, F. Do contrato administrativo à administração contratual. RDAI | Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 3, n. 9, p. 341-352, maio/jun. 2019. https://doi.org/10.48143/rdai/09.fmn
MARTINS JUNIOR, W. Administração Pública, resolução extrajudicial de conflitos e compromisso de ajustamento de conduta. RDAI | Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 3, n. 8, p. 87-126, jan./mar. 2019. https://doi.org/10.48143/rdai/08.wpmj
PESTANA, M. A duração e a prorrogação dos contratos na Lei 8.666/1993. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 2, n. 6, p. 103-139, jul./set. 018. https://doi.org/10.48143/rdai/06.mp
PESTANA, M. A exorbitância nos contratos administrativos. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 1, p. 141-162, abr./jun. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/01.mp
PULIDO, C. Constituições sem constitucionalismo e a desproporção da proporcionalidade: dois aspectos da encruzilhada dos direitos fundamentais no neoconstitucionalismo. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 2, p. 25-56, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/02.glm
REIS, M. Regulação contratual: uma revisita contemporânea à teoria do ato-condição. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 3, p. 87-133, jul./set. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/03.mmr
RODARTE, F. O papel do agente no project finance. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 2, n. 5, p. 77-105, abr./jun. 2018. https://doi.org/10.48143/rdai/05.fkr
RODRÍGUEZ-ARANA MUÑOZ, J. Derecho Administrativo y Derechos Sociales Fundamentales. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 1, n. 1, p. 259-268, abr./jun. 2017. https://doi.org/10.48143/rdai/01.jram
RODRÍGUEZ-ARANA MUÑOZ, J. Reflexiones generales sobre los derechos sociales fundamentales. Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 2, n. 5, p. 131-163, abr./jun. 2018. https://doi.org/10.48143/rdai/05.jram
SAADI, M.; SANTOS NETO, R. Estabilização de efeitos de contratos administrativos inválidos. RDAI | Revista de Direito Administrativo e Infraestrutura, v. 3, n. 9, p. 157-179, maio/jun. 2019. https://doi.org/10.48143/rdai/09.msrdsn
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of Public Law and Infrastructure - RDAI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal is licensed by (CC BY-NC-ND)
Submission and publication of articles are free; peer-reviewed; the journal uses CrossCheck (anti-plagiarism); and complies with the COPE Editors' Guide; Committee on Publication Ethics, in addition to the Elsevier and SciELO recommendations.
Check the Rules for the submission and evaluation of the RDAI.